Växter till akvariet

Postat: 14 december 2008 av Marika ioma Lantz i Akvarie
Etiketter:,

Har kikat runt lite på olika växter till akvariet.

Vännerna vi hämtade akvariet hos hade ett gäng superfina växter men jag kommer inte ihåg namnet på dem så det får jag återkomma med men här kommer i alla fall en lista på lite olika växter jag tycker är fina sen får man ju välja bort och lägga till efter hand man hittar nytt *S*

Jag är helt säker på att jag vill ha det ganska så öppet med mycket sten och ett fåtal höga växter men ganska mycket låga växter för syrets skull oxå.

 

Dessa växter blev jag lite förtjust i nu när jag surfade runt lite:

 

  • Monosolenium tenerum ”Pellia” Otroligt läcker
  • Mimosa amphibium  Kan klättra ur akvariet. Najs! I like!
  • Ceratophyllum demersum, Hornsärv Fin.

  • Riccia fluitans, Gaffelmossa Fin i framkant kanske?
  • Echinodorus tenellus OJ vad läcker…
  • Anubias barteri var. nana, Dvärganubias Hade varit fin solitär kanske.
  • Cladophora aegagropila Verkar vara en perfekt långsamtväxande förgrundsväxt.
  • Eleocharis ”parvula” En fin täckare?
  • Echinodorus parviflorus ”Tropica” Ja… den är tydligen väldigt lättskött o ganska söt.
  • Eusteralis stellata (Pogostemon stellata) Är tydligen ganska svår men ack så fin!
  • Eichhornia diversifolia Jag gillar tanken på att ha ett öppet akvarie och denna får iså fall flytblad. Skulle vara fint.
  • Barclaya longifolia Ännu en som kan växa upp ur vattnet och t o m blomma!
  • Nymphea pubescens En näckrossort. Mumma!
  • Echinodorus ‘Ozelot’ röd Vackert fläckiga blad.
  • Aponogeton longiplumulosus man måste ju ha någon vacker växt med blad som följer vattnets rörelse!
  • Eleocharis Acicularis Oj vad vacker… Måste ha!
kommentarer
  1. estuamyreutle skriver:

    I highly enjoyed reading your blogpost, keep up posting such exciting posts.

Kommentera

