Ny scape och nya växter

Postat: 03 mars 2009 av Marika ioma Lantz i Akvarie
Etiketter:, , , ,

Nu är det dax för uppdatering igen.

Det har hänt mycket nu.

Vi bestämde oss för att flytta karet för att få det mer i blickfånget och så att det skulle bli lättare att hålla på med när man rengör eller kelar med firrarna 😉

Vi väntade på en ny impeller till ytterfiltret och gjorde i ordning allt på en gång.

Det var ett jäkla hallå innan vi fick det som vi ville för vi vill ju ha kvar så mycket av vattnet som möjligt.

Ur med vattnet i yngelkaret i rummet bredvid och i med så mycket vatten med sughävert som går från karet som ska flyttas o firrarna o så flytta karet och så ska man på något sätt få tillbaka vattnet till karet igen.

Maken som är finurlig som fan kom ju på ett bra sätt.

Han kopplade på trädgårdsslangen till innerfiltret i yngelkaret och så i med slangen i karet och efter en timma så var karet fyllt igen.

SUUUPER!

Innan vi fyllde det skulle ju karet scapas.

Var hos vännerna Adam & Nina som är de som smittat ner oss med denna mycket smittsamma sjukdom ”Akvaristus” och som vanligt kommer vi hem med en stor mängd växter och annat smått och gott. Hur kul som helst.

Ett 30-tal olika växter har vi nu och jag funderade på hur fanken vi ska göra.

Nåja, i med roten och de höga växterna bakom roten för att fylla upp det utrymmet och ge massa fina gömställen.

De lågväxande växterna längst framme och mellanhöga på sidorna.

Röd lotus fick vi tre plantor och de är jag sååååååååååå glad över. Otroligt vackra blad.
De fick en hedersplats till vänster på karet så man ser den det första man gör när man går förbi karet 😉

Jag är jättenöjd men idag har vi varit och kikat på ett 320liters kar som vi antagligen kommer att få köpa billigt.

Hade varit görkul att ha ett så stort. Det räcker för oss plus att vi inte vill ha det tyngre för golvets skull. När jag fått mina pengar den 18e ska vi bestämma oss beroende på hur mycket pengar jag får 😉

När vi va hos Adam & Nina så visade de sina svarta svärdbärare och jääääklad vilken vacker färg de hade. Jag har inte gillat svärdbärare men jag visste ju bara om de vanliga oranga som man alltid hade förr. Blev dock superglad i de svarta som skimmrar i vackert oljeblått.

Idag kom min älskade make hem från jobbet med en hanne och två honor 😉

Skoj som fan.

Här kommer lite dåliga bilder på flytten. jag är fortfarande inte vän med kameran så håll till godo hehehe

kommentarer
  1. Wickberg skriver:

    Hej!

    Va kul att få se hela projektet från start till mål, det blev riktigt snyggt!

  2. expozese skriver:

    Tack 😉
    Är inte helt nöjd ännu men ska antagligen bli ett större kar till slutet av månaden så då blir det till att börja om igen 😉

Kommentera

