Strul med en scrappingbutik [23/5]

Postat: 22 maj 2010 av Marika ioma Lantz i Övrigt, Marika´s blogg, Scrapbooking/kort, VARNINGAR!
Etiketter:

Här kan ni läsa allt om strulet jag haft men jag lägger inlägget som dolt så slipper allt vara uppe på bloggen hela tiden.

Klicka bara på länken längst ner i inlägget så kommer du till sidan jag lagt in alla otrevliga mail jag fått och svaren på dem.

Jo så här är det.

För kanske ett halvår sedan fick jag syn på en stämpel hos YOLI som jag blev störtförälskad i.

Det var en liten stämpel som såg ut som ett gammaldags baksida av ett vykort.

Denna stämpeln fanns i ett kit med massa olika stämplar. Kitet heter ”Dance” och är jättefint men det är bara ett par stämplar i kitet som jag kommer ha nytta av så en nätvän frågade om hon kunde köpa resten av stämplarna så delar vi lixom på det och det vore ju kanon för kitet kostade ändå 250kr på de flesta ställena jag kollade på.

Men så en dag fick jag syn på det för ca 170kr och då slog jag till

Jag gjorde en beställning den 26e februari kl 11.33 och lade till ett par papper så jag kom upp till över 200kr för jag fick för mig att frakten skulle vara gratis vid beställning över 200kr (vet inte varför jag hade fått för mig det).

Men ja när jag fick orderbekräftelsen såg jag att det var med frakt så jag mailade och frågade om det och om de kunde räkna bort pappren och skicka en ny orderbekräftelse till mig.

Detta var mellan den 26 februari och 1a mars!

Jag fick inget svar, väntade en vecka, fick ingt svar, väntade två veckor och hade ännu inte fått något svar.

Jag ville ju ha stämpeln så jag betalade in hela summan på 254kr med frakten och väntade och väntade och väntade.

Den 11e april fick jag detta mail:

Hej,
Din beställning är klar och postas i morgon. Vänligen ursäkta leveranstiden, efter 15 år blev jag tvungen att ta en anställning och blev slutkörd.
Hoppas att du blir nöjd med dina beställda varor. Välkommen tillbaka!
Lycka till med din hobby!
*****, ***** & *********

Jag blev jätteglad och väntade ivrigt på paketet.

Är ju sjukpensionär så jag är hella så gott som varje dag när posten kommer och när de har paket eller stora brev kör de alltid upp till dörren och tutar så jag kan hämta. Om jag inte är hemma lämnar de el avi i lådan så får jag hämta.

Väntar och väntar och får inget paket.

Den 30e april skickar jag detta mail till dem:

Hej på dig och trevlig valborg.
Jag fick inga produkter från er denna veckan heller, undrar om det kan vara så att det verkligen har kommit bort i posten.
Har ni skickat det som paket eller brev?
————-
Mvh
Marika ”ioma” Lantz

Den 2a maj får jag detta mail:

Hej Marika,
det blev skickat som skrymmande brev, du borde ha fått avi från ”posten”. Det blev skickat i en stor brun låda (pizzakartong).
Ha en skön fortsättning på helgen!
*****, ***** & *********

13e maj

Hej igen.
Jag undrar om ni fick mitt förra mail.
Jag har fortfarande inte fått något paket och undrar om ni kan efterlysa det från ert inlämningsställe.
Jag skulle verkligen behöva de där stämplarna och pappren nu då jag ska börja sälja kort på ett kafe under sommaren.
Mvh Marika Lantz

13e maj

Hej Marika,
jag har verkligen skickat din order, stämplen Dance var den sista som jag hade. Konstigt att du inte fick en avisering, lådan är ca 31 x 31 x 3 cm och får inte plats i en brevlåda. Om den inte blir hämtad så skulle den komma tillbaka vilken dag som helst, jag tror att posten väntar ca en månad.
Ha en bra vecka! 🙂
*****, ***** & *********

19e maj

Hej.
Jag skulle verkligen vilja ha ett svar och en lösning på detta nu.
Börjar känna mig lurad nu och kommer att gå vidare med anmälan till konsumentombudsmannen om det ska krävas.
Sätt in pengar på mitt konto innan veckan är slut (plusgiro) 133 75 97-7

Mvh Marika Lantz

20e maj

Hej Marika,
du känner dig lurad och hur tror du att jag känner mig??? Jag har skickat din order, skickade mail till dig när den var klar, skickade sista ”Dance”- stämpel, din addressetikett blev använd och din order är markerad som skickad. Trots att du skrev att du vill ha nya varor för att din ekonomi är dålig, vilket är dålig ursak för att jag ska skicka nya, tänkte jag skicka nya varor till dig men tar ”orderna” i den ordning jag får in dom.
När du nu kommer med hot att anmäla till konsumentombudsmannen kan jag inte annat än önska dig lycka till och hänvisa till mina köpvillkor, som du marketade att du har läst, där det står följande:

Leveranser
Alla leveranser sker vanligtvis med Posten. Det är på köparens ansvar att kontrollera att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt och att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis nio (9) dagar från avsändandet. Ej avhämtade leveranser debiteras för porto, eventuellt postförskottsavgift, samt 100 kr för våra kostnader. Då vi inte tar ansvar för leveranser som försvinner under postens gång rekommenderar vi våra kunder att beställa större order mot postförskott eller som rekommenderat brev. Detta gäller ej order över 3 kg eftersom dessa skickas som paket.
Med vänliga hälsningar
*****, ***** & *********

20e maj

Det jag känner mig lurad för är att jag har skickat mail efter mail efter mail utan att få något svar.
Du har alltid som säljare fullständig skyldighet att produkterna kommer fram till köparen inom 30 dagar. Att man som säljare inte tar ansvaret när man lämnat är inte sanning för även om du skriver det i köpvillkoren är du som säljare 100% ansvarig för att produkterna kommer fram. Sån är lagen.
Man kan skriva bu och bä i köpvillkoren utan att det gäller så länge lagen är lag.
Du kan kräva ersättning för produkter och porto av posten men det kan inte jag göra.
Jag ska gå till dig och få ersättning, du går sedan vidare till posten.

Jag har själv haft företag och sålt saker via internet och jag har studerat lagar och regler så det sprutat ur öronen på mig och vet hur det funkar.
Om du dock hade skickat ett mail till mig och förklarat situationen om att du tar ordrarna i tur och ordning så hade jag inte känt mig så pass lurad. Då hade jag i alla fall fått svar.
Dock är min order nästan 2 månader gammal så jag hoppas och tror inte att ni ligger så långt tillbaka i tiden.
Säg till när ni satt in pengar och gå sen till posten och förklara saken och kräv ersättning.
Här är kontonummret igen plusgiro 133 75 97-7
Mvh Marika ”ioma” Lantz

20e maj

Hej,
jag ska kolla upp det, den information jag har fått är att om köparen ges möjlighet att handla mot postförskott eller rekommenderat och köparen väljer vanlig brev så ligger ansvaret hos köparen.
Jag har redan pratat med posten, de ersätter inte vanliga brev eftersom dom erbjuder ovanstående tillägg.
Det stämmer att din order är nästan 2 månader gammal men du kanske glömde att det tog 6 veckor innan jag fick din betalning. Vidare har jag svarat på nästan alla dina mail men jag har inte bara dig som kund, jag får 30 – 200 mail per dag.
Som jag skrev tidigare var det min avsikt att skicka nya papper + liknande stämpel till dig (har inte flera, du har fått den sista) men har inte hunnit då jag blev tvungen att ta ett jobb för att blev lurad med kortbetalning i butiken som omfattade endast möjlighet att välja kortbetalning men pengarna blev aldrig avdragna från köparnas konton. Av 20-tal köpare var det bara en som betalade efter att jag har kontaktat dom och jag förlorade flera tusen. Och jag mådde inte bättre när jag fick dina senaste mail, det har aldrig tidigare försvunnit någon leverans för mig, har bara hört talas om det på Tradera där dom kom fram till att några köpare körde samma visa nästan varje gång dom handlade.
Återkommer så fort jag får något besked.
Trevlig helg
*****, ***** & *********

20e maj

Du har ändå fullständig skyldighet att produkten kommer fram till köparen.
Jag väntade i 2½-3 veckor på svar från dig om att plocka bort pappren och räkna om summan men fick inget svar på den frågan och därför satte jag till slut in pengarna ändå.
Jag struntade i mellanskillnaden som skulle ha blivit och tänkte Ok skit samma.
Senast i morgon ska jag ha mina pengar tillbaka annars kommer jag att skriva ett brev och skicka med varenda mail och betalningsinformation osv till ”KOM”
Jag har blivit lurad många gånger tidigare och det är de senare året jag stått på mig och jag kommer EJ att strunta i detta.
Jag beställer produkterna på annat ställe.
Jag får ca 200 mail per dag men jag hinner svara på alla trots att jag bara sitter vid datorn då och då.
Det tar inte så lång tid att svara på ett mail eller kanske bara skriva en ursäkt att det tar tid eller liknande.
Men i morgon ska pengarna vara tillbaka på mitt konto (plusgiro) 133 75 97-7
Mvh Marika ”ioma” Lantz

20e maj

Om du använder sådan ton så kan jag inte annat än varna dig att dina hot kallas förtal och strider mot lagen. Sedan glömmer du att en order är bindande. Du kom med kravet på återbetalning i går och det finns ingen lag som säger att jag måste betala i morgon, eller??? Som sagt, jag ska kolla både det ena och andra som du påstår och om det blir nödvändigt använda ditt senaste mail med olaga hot.
P.S. Om du har så mycket tid över, läs genom dina mail, om du själv hittar på vilka ställen du motsäger dig själv. Och då ljuger du kanske även om att du inte fått din leverans… Under mer än 10 år är du den första som påstår att leveransen försvann under postgången.
Jag är snäll annars men tolererar varken din still eller utpressning!

20e maj

Konsumentombudsmannen:
Dröjsmål
Om säljaren inte levererar varan i tid kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

  • hålla inne en del av betalningen. Tänk på att det är du själv som står för risken om du har hållit inne för stor del av betalningen. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.
  • hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet. I undantagsfall kan det finnas hinder som gör att säljaren inte behöver fullfölja affären.
  • häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig och kräva skadestånd från säljaren för dina kostnader som orsakats av dröjsmålet om inte säljaren kan visa att dröjsmålet låg utanför dennes kontroll.

Olika förseningar ger dig rätt till olika kompensation. Om en beställd bröllopsklänning blir försenad och levereras efter bröllopet kan du ha rätt att häva köpet och få skadestånd. En beställd bok som levereras för sent ger sannolikt inte samma rätt till kompensation.
Om du har drabbats av sen leverans och inte kommer överens med säljaren kan du ta din tvist till Allmänna reklamationsnämnden. ARN ger en rekommendation i ärendet. De flesta säljare följer dessa rekommendationer

Mvh
Marika ”ioma” Lantz

21a maj

Om jag kan läsa så gäller detta om säljaren inte levererat varan, vilket jag har gjort!
Att hota med att: Senast i morgon ska jag ha mina pengar tillbaka annars kommer jag att skriva ett brev och skicka med varenda mail och betalningsinformation osv till ”KOM” kallas olaga hot och utpressning – du har kanske en del kvar att lära dig.
Jag  har inte möjlighet att ringa från jobbet och både min revisor och advokat har slutat för dagen. Än så länge har du inte kommit med något som skulle ge dig rätt att kräva pengarna tillbaka. Låter väldigt konstigt att brevet skulle ha försvunnit så lämpligt just när du har finnanskris. Första brev av hundratals jag skickar varje år.

21a maj

Du är ju helt otrolig alltså. Jag har i 10 år haft dålig ekonomi och får spara varenda krona extra för att kunna köpa dessa saker så det du gör tycker jag är rent ut sagt för jävligt.
Jag har dock skickat ett mail till KO i min kommun och fick idag skicka in kompletterande uppgifter.
Så nu väntar jag bara på utslag.
Jag har inte fått några produkter och har där med 100% rätt att kräva tillbaka pengarna.
Eftersom du skickar så jävla många produkter och brev så borde det inte vara några problem för dig med 200kr men jag tror faktiskt efter de svaren jag fått från dig att du ljuger dig blå.
Så många brev som kommer trasiga eller inte kommer alls så är jag inte den enda som råkar ut för detta. Det är bara ett sätt för dig att försöka slingra dig.
Men låt du din advokat kontakta mig på måndag så ska jag nog förklara och läsa upp de mail du skickat.
Rent för jävligt.
Hal aldrig hört på maken sådan otrevlig företagare. Usch så hemsk!
Mvh
Marika ”ioma” Lantz

21a maj

Och jag har flera bevis på att jag skickade dina varor. Tror inte på att du har sparat i 10 år för att handla för 200:-. Jag packar ordentigt så att det inte blir några trasiga brev och har aldrig haft några problem med posten. Du är den första. Och i fråga om att vara trevlig eller otrevlig, där har du kanske svar på varför du säljer så dåligt och jag så bra. Du får gärna läsa upp mina mail för min advokat, när han får tid att kontakta dig. Jag har inte skrivit något som inte stämmer med verkligheten däremot tror jag att han kommer reagera på dina mail. Konstigt att du har redan hunnit kontakta och få svar från KO när du begärde pengarna för 2 dagar sen – en ny lögn??? Och att du inte har fått några varor, det är något du påstår – bevisa det. Jag kan bevisa att jag har skickat dom.
Det är inte fråga om pengar för min del men är någon så otrevlig och kommer med hot om att bifoga ett brev med varje av dom 200 mail du besvarar varje dag 🙂 – varför skulle jag vara tillmötesgående och snäll mot en sådan person??? Jag var det i början när jag leverarade trots att din order var redan annullerad och när jag tyckte synd om dig och tänkte ersätta med andra varor. Men nu har jag tappat lusten.

 

Jag fyller på detta inlägg efter hand med vad som händer och datum jag uppdaterar tråden står i rubriken

JAG GER MIG INTE!

Kommer absolut inte ge mig.

250kr är för mig mycket pengar.

kommentarer
  1. Suck skriver:

    Hej,

    Jag tycker hela denna situation som uppstått är smått fånig faktiskt, och även om jag givetvis inte på något sätt säger att säljaren har rätt eller beter sig speciellt professionellt måste jag faktiskt ändå hålla med om att du har en ganska stötande och tidvis otrevlig ton i dina mail. Betänk då också att jag faktiskt började läsa hela denna konversation ur en ganska subjektivt synvikel ändå (eftersom jag kom in hit till din sida via husvagnsforum och då, så att säga, per automatik redan är subjektiv och positivt inställd till din version av händelsen).

    Utan att vilja vara alltför förmäten eller dryg skulle jag faktiskt rekommendera dig att du ser över ditt agerande och ditt humör en smula. Jag skulle tro att du inte är _helt_ ovan att hamna i liknande konflikter? Begrunda vad det kan bero på… En ödmjukare ton i konversationen (inte underdånig, bara ödmjuk) skulle förmodligen ha gjort att detta ärende redan var löst och ni bägge kunde ha fortsatt era liv och ägnat er tid åt andra, roligare saker…

    Nå, jag hoppas att ni bägge kan sansa er och lösa detta ganska petitess-artade ärende utan att dra in varken advokater, KO eller ARN. Egentligen är det ju ganska omoget att låta er styras enbart av er egen prestige eller sårade självkänsla och att tillåta att något såhär banalt faktiskt växer och blir till ett stort och kostsamt ärende som skall involvera och engagera både kommunala och/eller statliga instanser på oss övriga skattebetalares bekostnad…

    Så, bägge två: backa, ta tio djupa andetag, skaka hand som vuxna människor och se till att lösa detta på ett moget och värdigt sätt istället!

  2. Med tanke på att jag faktiskt har väntat i 2 månader på att få detta uppklarat så har jag varit väldigt sansad och nästan bett om ursäkt när jag påpekat att paketet inte kommit.

    Jag har fått ett telefonsamtal från KO idag och de tycker att jag ska ge henne EN chans till att skicka PRODUKTER annars så tycker de att jag ska kontakta dem igen för att få ett slut för så får hon inte hålla på.
    Vem vet, det kanske är ett system hon har? Hon får pengar och säger att hon skcikat det. Hur ska man kunna veta det?

    KO beklagade att jag betalade pengarna i förskott men enligt företaget så skickade de inget innan pengana kommit in så vad ska man göra när man ej har några hobbybutiker i närheten?
    Man får ju försöka lita på att de är seriösa.
    Men tji fick jag.

    Det handlar om en petitess? Ja för de som inte sparar ihop till det de ska köpa ja. Jag antar att du har pengar så det räcker varje månad.
    Det har inte jag. Om jag säljer ett kort som jag gjort så sparar jag det så jag ska kunna köpa hobbyprodukter för de pengarna.
    Och 250kr är mycket då.
    Men det ÄR svårt att förstå för folk som inte varit i samma situation.

  3. Suck skriver:

    Nåväl, då får jag väl förtydliga mig lite.

    Du har helt rätt, jag är bemedlad och 250kr för mig är verkligen en strunt-sak, men det innebär inte att jag inte har förståelse för dig och din situation. Jag har haft det mycket kärvt tidigare i mitt liv och vet att även små summor kan göra stor skillnad när man lever på gränsen. Dock måste jag hävda att i Sverige idag, även om man så lever på existensminimum (~4500/mån ex boendekostnad) så bör ett belopp som 250 inte utgöra en katastrof. Det kan givetvis vara av mer eller mindre betydande art. Om man jämför magknipen och tiden det tar att skriva, ringa, mail, skicka och föra noteringar så kan man ganska snabbt tjäna in de där 250 på att panta burkar, klippa gräsmattor eller sälja telefontid som jourhavande kompis.

    Ok, över-jovialiskt men du förstår min mening? Hur mycket besvär, tidsspillan, ilska och obehag är det värt för dig att ”vinna” den här kampen? Det kan bara du avgöra så klart, men jag undrar om det inte blir en pyrrus-seger i slutändan…

    Sedan, angående min kommentar om den dåliga tonen i dina meddelanden. Jo, visst visade du ett stort tålamod de 2 första månaderna. Kanske du till och med är en aning för mjuk i dina brev och svarar med för stora mellanrum. Man kan vara angelägen och ”på” , utan att vara otrevlig… Nej, det jag reagerade på var tonen i ditt mail den 19:e. Det framgår tydligt att du ”fått nog”, men ditt sätt att uttrycka dig på var onödigt hårt (speciellt med tanke på den silkeslena tonen i de tidigare meddelandena) och lämnade inget utrymme för motparten att egentligen lösa problemet:

    ”Börjar känna mig lurad nu och kommer att gå vidare med anmälan till konsumentombudsmannen om det ska krävas.
    Sätt in pengar på mitt konto innan veckan är slut (plusgiro) 133 75 97-7”

    Det är en anklagelse, ett hot och en order, i sagd ordning.

    Tittar man på konversationen som sådan och retoriken i den så är det meddelandet inte riktigt i balans med vad man skulle kunna tycka är gängse bemötande i situationen. Det är inte heller speciellt klyftigt ur någon förhandlingssynpunkt då du ganska tydligt trampar på säljaren utan att ge denne möjlighet att lösa ärendet med hedern någorlunda i behåll. Härifrån blir det lätt en enda stor ”blame-game” vilket det sedan också bevisligen blev…

    Man kan ställa krav, ifrågasätta och begära en lösning UTAN att vara hotfull eller otrevlig (även om det inte alltid är lätt), och det är här, som jag ser det, som du fallerar i ditt agerande. Du väljer att falla för ilskan eller frustrationen och skickar ett meddelande som effektivt stänger dörren för en eventuell ”fredlig” lösning på problemet.

    Jag vet inte om säljaren är seriös eller en skurk, kanske är denne precis så lumpen och nedrig som du antyder, vad vet jag, däremot är jag ganska övertygad om att situationen hade kunnat avväpnas tidigare, med hjälp en bättre attityd och ett sakligare bemötande.

    KO är lite roliga, det är inte många nätbutiker som säljer på faktura till slutkund. I stort sett alla säljer mot kort, nätbetalning eller postförskott. Man är i stort sett alltid hänvisad till att ta risken som köpare. Därför rekommenderar jag ALLA som handlar något av betydande belopp (återigen en personlig bedömning) att kolla upp butiken/säljaren noga innan köp. Referenser etc.

    Nå, allt detta osagt så hoppas jag givetvis att det löser sig på ett bra sätt för dig. Du har min fulla förståelse och sympati för den prekära sits du sitter i vad det gäller din ekonomi.

    PS. Om du verkligen anser att denna handlare är oseriös och avsiktligt försöker lura konsumenter finns det sajter där du kan anmäla dem och få dem svartlistade på en massa olika sätt som är besvärande för dem och deras ljusskygga verksamhet, t.ex http://www.svartlista.se , http://www.radron.se/templates/Artikel____41.aspx , http://www.svenskhandel.se/Vi-arbetar-med/Sakerhet1/Varningslistan etc… Jag tycker dock att du bör vara säker på din sak så det handlar om en oseriös handlare som satt i system att lura kunder och inte en i grund seriös handlare som råkar sköta ett enstaka ärende dåligt.

    /Micke

  4. hej igen.
    Jag menade mer att hon på företaget inte har någon förståelse för att de 250kr betyder mycket för mig. Menade inte dig som person utan personer i allmänhet.
    Det åskade när jag skrev så det kanske blev lite stressigt skrivet och fel.
    Ledsen för det.

    Ja Som du skriver så tar ju de flesta butiker betalt innan de skickar elelr via postförskott och det gjorde även jag när jag hade företaget.
    Hade ett par personer i min nätvänskapskrets som köpt saker från företaget i fråga och det verkade inte vara några problem för dem så därför blev jag lite förvånad.

    Att jag sen blev arg och kanske var hård i de sista mailen är för att droppen hamnade i bägaren och det rann över.
    Jag ska göra kort osv till försäljning på ett cafe och känner mig lite stressad då jag skulle ha de stämplarna till det.

    Har nu fått strunta i de korten på grund av detta.

    Irriterande som attan när man har planerat osv.

    tack för länken. men som du skrev så ska jag ta det lugnt med det tills dess jag vet hur det ligger till.

  5. Äntligen!
    Fick rekomendation från konsumentombudsmannen att ge henne en chans till att skicka produkter eller betala tillbaka pengarna så jag mailade detta till henne förra veckan.
    Fick inget svar.
    mailade ytterligare en gång till några dagar senare men fick inget svar.
    IDAG fick jag svar att hon sätter tillbaka pengarna till mig för att hon inte orkar hålla på och härja om det.

    Äntligen får jag tillbaka pengarna. Det är välbehövligt som attan nu för det är ekonomisk kris just nu.

    *pustar ut*

Kommentera

