Bra dagsverke.

Postat: 29 maj 2010 av christopherlantz i Solifer 552 L -83

Äntligen händer det grejer igen.

Har beredskap på jobbet hela helgen och tänkte som så att då kan jag lika gärna åka dit och stå där med husvagnen och skruva så slipper man bränna massa tid om man blir inkallad. På vägen dit stannade vi även till och kikade lite på Vimmerby marknad vilket kändes som slöseri med tid, det var inte mycket mer än en vanlig torgdag…..

Väl på jobbet ställde vi upp och började på. Det som kändes bäst att börja med var att få dit lastluckan till lastutrymmet som ska vara under sängen som ska byggas, så det var bara att markera ut och börja såga.

Efter en stunds pyssel satt den där äntligen och bra blev det ju oxå, nu kan bygget av sängen påbörjas.

Bara att måtta, såga och lägga ut lite för att komma fram till något bra innan man börjar fästa ihop överdelen. Har använt reglar med måtten 45×28 och de verkar ha bra hållfasthet, provade länge på brädgården innan jag valde just dem. Visst hade det känns säkrare med grövre men i husvagnen får man ju tänka på vikten hela tiden, ett par kilon här och var blir snart alldeles för många kilo av totalvikten.

När jag hade en bra plan på hur allt skulle bli så tog jag fram fräsen och fräste ut spår i alla reglar så jag kan sammanfoga dem med lim och skruv till en bra enhet. Här ligger den färdiga ramen löst på ett par ben, ska fundera ut hur jag vill ha benen innan jag fortsätter med sängen.

Fixade till en hylla som kylen ska stå på.

För att både skydda slangar och kablar och för att få dem ur vägen så fixade jag en liten plåt som håller allt på plats.

Den nya kylen lär ju utveckla lite mer värme bakom och den vill man ju få ut för att få bra kyla. Har fixat ett par nya (begagnade) galler, det övre ger inte så mycket valfrihet då jag får anpassa mig till vad som sitter där. Jag hittade dock ett som var något högre än det gamla, och dessutom helt vilket det gamla inte längre var.

Gamla gallret väck, byggherren börjar fundera på om det kommer bli något kvar av vänsterväggen efter allt sågande…..

Detta galler fick bli det sista för dagen, förhoppningsvis är vädret stabilt i morgon så man kan jobba på lite till och såga lite mer i väggen…..

Kommentera

