Tiden rinner iväg, dags för en högre växel.

Postat: 05 juni 2010 av Marika ioma Lantz i Solifer 552 L -83

Ja, tiden rinner verkligen iväg. Midsommar och semestern närmar sig med stormsteg. Har dessutom haft kvällsvecka denna veckan så då blir det inte så mycket gjort men idag tog jag ett ordentligt ryck.

Har tillverkat ett litet värmeskydd att ha runt kylen på baksidan för att slippa få in så mycket värme i vagnen. Började med att rengöra brännarhuvudet och göra rent brännarskyddet när jag ändå kommer åt smidigt. Fäste sen plåten lite tillfälligt för att testa form och funktion och ställde kylen på plats provisoriskt. Kopplade in den på 230V för att se hur värmeavledningen blir bakom och hur kallt det blir i skåpet.

Provar plåten.

Gör rent brännaren som faktist var riktigt fin.

Plåten var som vanligt full med damm och skit, det vill inte jag ha intill brännaren.

När allt var rengjort och monterat igen så klippte jag även till värmeskölden lite för att den skulle passa bra mot väggen.

Satte den på plats och det passar utmärkt!

Hade ju även skaffat ett fönster till som vi ville ha på toaletten. Skönt med lite mer ljus i det lilla utrymmet och ventilation är väl inte fel det heller…. Började med att tömma väggen ordentligt och måtta ut hur det skulle sitta. Kändes bäst när det kom i linje i underkant med det andra övre fönstret där bak och det måttet stämde även bra innifrån, dvs huvudhöjd.

Sen var det bara att såga hål. Alltid när jag sågar i vagnen så har jag lagt remsor med eltejp på plåten runt om. Detta gör att vibrationerna från sticksågen inte repar vagnen vilket händer direkt annars. Eltejpen är dessutom lätt att ta bort igen och lämnar inga märken. Syns att frugan velat ha detta fönster rätt länge…..

Sen var det ju bara att täta och montera dit det. Denna sidan av vagnen bör nu vara färdig-håltagen. Gott om hål har det blivit och gott om ventilation är det.

Insidan blev oxå bra med täcklisterna monterade. Kabeln är till den gamla vägglampan men den ska bytas ut mot något annat som är på väg hem.   

        

Mat måste även en gammal husvagnsrenoverare äta och vädret inbjöd ju till grillning. Det blev fläskfilé med majs, tomat och skagenröra. Mumma!

Satt kvar en stund och njöt av det goa vädret innan jag gick ut och kollade till kylen. Litade inte på det termometern visade så jag hämtade laser-puffran och se på fan, det stämde.

Kylen

Frysen

Med tanke på vädret ute så kan jag nog utgå från att det fungerar som det ska! Röjde sen undan lite i vagnen och dammsög lite, blir mycket spån av allt sågande. Bestämde mig sen för att kapa fram alla bitar som behövdes till hyllan som ska bli där ena soffan var förr. Där ska även 2 av batterierna gömmas.

Batterier och 2 gavlar på plats.

Överskiva på plats

Undre täckskiva och sockel klar.

Mellanhylla, underhylla och täckskiva mot batterierna klara.

Nu ska alla skivor förstärkas innan de limmas och skruvas ihop, allt är ju gjort av sandwich material från delar som plockats ut och som det är nu måste det kompletteras med en och annan regel mellan faneret.

Nu tar vi dock kväll och fortsätter i morgon. Känner mig nöjd med det jag hunnit hittills.

kommentarer
  1. Henrik Lundgren skriver:

    Spännande att följa din ombyggnad.

  2. Christopher skriver:

    Tackar. Hoppas man ger andra inspiration att ge sig på lite egna ombyggnader.

  3. Ellen skriver:

    Jättefint! 😀

  4. Christopher skriver:

    Tack Ellen. Kommer mer om en stund.

Kommentera

