En helg försvinner allt för fort.

Postat: 06 juni 2010 av Marika ioma Lantz i Solifer 552 L -83

Satt nyss ute i husvagnen och byggde säng, kollade till på klockan och hoppsan….dags att avsluta för kvällen kanske? Visst är det trevligt med ljusa kvällar men man kan bli lurad på tiden lite.

Till att börja med så behövde jag ju förstärka skivorna till hyllan. Måttade fram att stavarna i planen var 9mm tjocka och eftersom det är söndag och ingenting är öppet så blev det att leta efter vad man hade hemma. Givetvis inget 9mm, däremot hittade vi en spalje gjord av 10mm material.

Skruvade isär allt och la upp det så man kunde fräsa bort en millimeter.

Eftersom det dammar som jag vet inte vad när man fräser så åker ordentligt skydd på. Snyggt? Njae….

Sen var det bara att köra på. Resultatet blev helt ok och det får duga så länge det räcker till.

Provade på ett hyllplan idag för att se hur det funkar med limning och sånt och när allt hade torkat så kändes hyllan riktigt styv och stark. Då blir man nöjd.

Kikade sen lite på elementen förbi lastutrymmet och toan. Tidigare gick det en lång elementcell hela vägen men det funkar ju inte nu. Bestämde mig för att göra om elementet jag hade till delar jag kunde använda, dvs ett rör att dra under luckan och toan och ett litet element att sätta framför toan. Utgick från detta röret då.

Kapade bort en bit som blir elementet inne på toan, rensade det i ena änden och flyttade en fästplåt dit, klart!

Resten av röret rensade jag helt och hållet, lagom roligt jobb att riva bort vassa aluminiumflänsar men det gick rätt fort.

Tidigare gick elementen en bit upp på väggen, det funkar ju inte nu utan jag måste ner på golvnivå med ett rör.

Vred ner det bakre elementet mot golvet för att få en smidigare övergång till röret, passade på att skydda kablaget från nötning mot elementet med en bit robotslang.

Nu saknar jag bara ett par slangbitar för att få ihop allt, får skaffa det i veckan. Passade även på att lägga in en ny golvmatta över hela lastutrymmet då den gamla var hoplappad. Det var kul att limma lite, hehe. I ett sånt här litet utrymme skadar det heller inte med en lite ljusare matta, tur att det var det jag hade en bit av då.

När allt sånt var klart nu så kunde jag sätta fast benen på sängstommen och ställa allt på plats.

Skruvade dit en sockel på golvet vid mattskarven.

Så hade jag något att skruva en täckskiva i. Blev kanon.

För att ha en chans att komma åt lastutrymmet innifrån vagnen så fixade jag ihop en lucka av lite gammalt material, formsågade det och gjorde ett fingerhål för att kunna öppna smidigt.

Summa summarum så har det hänt en del denna helgen, hade väl velat att det skulle ha hunnits med mer men man hinner inte med allt liksom. Tyvärr finns det annat i livet att sköta om oxå. Nu väntar iallafall en förmiddagsvecka och då hoppas jag kunna jobba på en del på kvällarna oxå.

//Christopher

Kommentera

