Nu börjar det fan likna husvagn igen!

Postat: 13 juni 2010 av christopherlantz i Övrigt, Solifer 552 L -83

Nu börjar det bli ont om tid innan det är dags att ut och åka. Helgen skulle därför spenderas åt vagnen i största möjliga mån men jag hade även jour på jobbet. Tyvärr fick jag även rycka in ett par gånger så det föll ju bort ett antal möjliga byggtimmar men känns som man fick en del gjort ändå.

Så här kan man ju inte ha det……

Satte in en gammal cd som får duga ett tag, gött med musik när man jobbar i vagnen oxå.

Sen kändes det som att det viktigaste var att få kylen fast på sin plats och koppla in den. Började med att limma/skruva fast bottenplåten som skyddar kablar och slangar från värmen från brännaren.

Sen har jag alltid stört mig på att gasolkranen till kylen har suttit i garderoben, dels tar den upp massa yta som kan användas till annat och dels känns det bara dumt att den ska ända in dit och sen ska slangen göra en skarp böj ut igen för att komma upp till kylen.

Så jag lossade den och vände ut den så den sitter under kylen istället. Dessutom hamnar den precis bredvid ett ventilationshål oxå vilket känns bättre ifall det nångång skulle bli en läcka. Gasolen är ju tyngre än luft.

Då den nya kylen är betydligt större än den gamla så funkar det inte att skruva den rakt in i garderoben som tidigare utan jag fixade ett par plåtar att skruva fast kylen i.

Skruvade sen dit bottenplatten med ett par vinkeljärn, lyfte dit kylen och sidoväggen och la på locket för att se hur det blev.

Det gamla locket stämmer ju inte så bra till en större kyl heller.

Men eftersom jag sparar allt som har rätt färg så finns det alltid småbitar man kan göra små fina lagningar med.

Eftersom avgasutsläppet sitter på ”fel” sida på detta skåpet så drog jag en slang emellan, många blåser det bara rakt ut genom gallret men när man ändå har ett utblås kan man ju använda det. När jag ändå kollar bakom nu så ser jag att värmeskölden jag gjorde runt baksidan sitter helt perfekt, riktigt nöjd med den.

Fick reda ut elen lite oxå, det var nån klabbe-jocke som varit där och kopplar om 12-volten hej-vilt. På nåt sätt hade han fått att hela kylens 12-volt inkl patronen matades via en 0,5mm2 kabel……vissa ska fan inte röra nåt som har med el att göra.

När kylen var på plats färdigt så ville jag bli klar med värmesystemet inne i vagnen, det innebar ihopkoppling av det ny-kortade elementet och röret förbi luckan och dasset. Dessa snabbslangklämmor man har till detta är verkligen inte roliga att jobba med och det blev både 2 och 3 nya ord under tiden jag micklade dit allt. Bekväma arbetställningar var det ju oxå……

Men bra blev det….

Det korta elementet inne på toan fick monteras i rätt skarp vinkel, hoppas att det inte blir alltför svårt att lufta systemet sen bara.

Det gamla skyddet fick jag göra om lite för att det skulle passa mot golvet och toan, gjorde även nya distanser som var lite stadigare än de gamla.

Störde mig även på att vi inte har någon täckskiva till sidan på toan.

Så jag klippte till en i plåt. Passar som handsken i spåret som finns där men den ska lackas vit innan jag monterar den.

Nästa steg fick bli att bli färdig med den egenbyggda hyllan. När alla plan var förstärkta och färdiga så var det bara att börja skruva ihop.

Men bra blev det. Kanten på skivorna ska vi fixa en snygg list till nu i veckan.

Gjorde även en stadig hylla att ha batterierna i. Dessa 2 batterier ska vi bara ha med oss när det är fricamping som gäller så de ska vara smidiga att ta i och ur.

När hyllan var klar nu så kände man att man kunde plocka iordning lite och lägga in ett par soffdynor till. Trivselfaktorn steg dramatiskt! Beslutet att bygga om till hörnsoffa och hylla känns verkligen helrätt för oss.

Vill man dölja en skarv i den nybyggda soffan och skruvarna till den så kan man ju använda en överbliven list från taket.

Har ju försökt övertyga frugan om att det inte är så svårt att bygga om man har rätt verktyg så hon bestämde sig för att göra ett ras-skydd till denna hyllan.

Efter att ha sågat, borrat och hållt på så satt det ett skydd på plats, blev skitbra. Alla kan!

Detta var väl i stora drag vad som hunnits med, eller åtminstone som vi fått dokumenterat, man gör ju alltid massor med annat hela tiden och timmarna flyger iväg. Nu känns det iallafall som att det inte ska bli några större bekymmer att bli klar till midsommar trots att jag är bortrest 5 dagar innan dess….. Nu i veckan hoppas jag på att det kommer lite roliga saker på posten som ska in i vagnen, är som ett litet barn på julafton när jag vet att det kommer roliga saker att packa upp, även om jag vet vad paketen ska innehålla.

Kika gärna in här igen.

//Christopher

kommentarer
  1. De tar sig som som mordbrännaren sa 🙂

    Något som jag började bli nojjig över i slutet av min renovering va vikten.
    Hur mkt mer väger de nya kylskåpet o battiererna osv? De kanske inte spelar så stor roll när du slängt ut halva soffan osv? Va bara lite nyfiken, egentligen borde man väga sin vagn för slippa oroa sig för sånt 🙂

  2. Christopher skriver:

    Jo, jag försöker tänka på vikten hela tiden. Bland annat därför jag försöker återvinna så mycket lättviktsmaterial som möjligt. Oxå därför jag byggt så jag kan ta ur batterier smidigt när jag inte behöver dem. Har för mig att jag har 280kg lastvikt att leka med på denna vagnen till skillnad från många nyare vagnar som bara har 40-80kg lastvikt. Jag kommer dock att se till att få vagnen vägd när den är färdig för att veta exakt. Har för skojs skull köpt en kultrycksvåg oxå för att kunna ha koll på kultrycket och det var idag 75kg med allt på plats enligt bilderna.

  3. Är de så stor skillnad på nya och gamla vagnar?!

    Jag har 240 kg i min, men sen vet jag inte riktigt hur mkt den väger i övrigt.
    Har ju slängt ut batteri, gasoltub, brännare och toaletten. Insåg rätt snabbt innan vi kom iväg att man lastar i rätt mkt prylar, kanske mest tjejen 😉

  4. Christopher skriver:

    Som jag har fattat det så är det ett bekymmer på nyare. Vagnen i sig blir rätt tung just för att den ska byggas så den känns modern och med alla bekvämligheter, sen när det blir dags att sälja så vill folk kunna dra dem på b-kort och då väljer de ofta att typa ner total-vikten för att kunna klara gränsen. Stått en del om det på husvagnsforumet på sistone, Framförallt gällde det nog Hobby som kunde vara ända ner till 0kg last men jag tror problemet återkommer överallt. Jo, jag har blivit hård på att rensa onödigt tills iår oxå, bara en sån sak som anslutningskabel, jag hade med över 50m innan, men varför? Väger ju bara massor med kilon.

  5. Henrik Lundgren skriver:

    Hur har du gjort med reservhjul?

  6. Christopher skriver:

    Reservhjul finns det inget original och jag har inte satt dit något heller faktiskt. Känns på något sätt inte lika viktigt på en boggievagn utan man kan troligen hanka sig fram ändå. Sitter iallafall nya Nokian däck på den så man får väl hoppas attm an klarar sig ett tag på det.

Kommentera

