Premiärtur med pågående bygge.

Postat: 26 juni 2010 av Marika ioma Lantz i Solifer 552 L -83

Sitter just nu på Gunnarsö camping i Oskarshamn.

Tiden sen förra uppdateringen har varit hektisk, bland annat med en vecka på utbildning i stockholm som har stulit värdefull tid från en. Kom hem sent på kvällen innan midsommarafton och visste att vagnen var inte ens ordningplockad. Trötta som vi var gick vi och la oss och satte klockan hyffsat tidigt. Vaknade trötta som fasen och efter en stunds överläggande insåg vi att om vi skulle fixa allt innan vi åkte så skulle det inte bli nån midsommar i Gunnarsö. Med den insikten i ryggen så tog vi och packade in allt som skulle behövas i bilen och drog mot campingen. Kom fram vid 2 tiden och kunde i lugn och sansad takt plocka ordning i vagnen och packa ordning allt som det skulle vara under hela dagen. Har upplevt helgen hittills som underbar och äntligen har man fått känna lite avkoppling.

Givetvis har man ju hunnit lite med vagnen även om det mesta av det har hänt idag på campingen.

Hittade häromdan en finfin list i plast som var mönstrad precis som materialet i vagnen, hittade både kvartsstav och smyglist så det blev att handla in ett gäng meter. Finns alltid grejor man vill dölja när man byggt själv och eftersom listerna är i plast så är de sanslöst lätta att böja och forma om man värmer dem lite.

Kvartstaven kunde man tex använda vid sängen.

Blir snyggt som tusan!

Smyglisten går tex att använda vid kylen.

Blir oxå kanon, var precis vad jag hade letat efter.

Sen har kranen i köket varit kass ett tag, strömbrytaren i den levde ett eget liv så det var dags för byte nu, blev dessutom uppdaterat utseende från svart till krom. Enklaste sättet att komma åt den var att lossa skivan bredvid bänken sen tog det max 5minuter att byta.

Sen var det dags för det roligaste, lite eljobb.  Ska ju anpassa vagnen för fricamping så det är viktigt att batterikraften med laddning funkar som det ska och att man kan hålla koll på det. Ska i nästa vecka hämta en 170w solcell som ska monteras på taket, har dessutom en Ctek D250s dual som ska funka som laddningsbooster från bilen, backdiod och solcellsregulator. En mycket trevlig apparat. För att övervaka allt så har jag köpt en Nasa BM-1 batterimonitor. Den visar spänning och ström till och från batterier och beräknar hur mycket kraft som finns kvar i batterierna vid nuvarande förbrukning. Har sedan tidigare en Ctek 7000 som ska fungera som laddare vid de få tillfällen man står vid stolpe.

Gamla vs nya mätaren.

Gjorde mig en liten panel under framsoffan där allt ska kopplas samman. D250s dual överst, 7000 under, längst till höger sitter mätshunten som nasa panelen använder för att mäta strömmen. Kommer tyvärr inte längre än så här just nu då jag inte har kablar med mig så det räcker.

Kopplade iallafall in så jag kan se spänningen på nya panelen sålänge.

Nu fortsätter vi vår avkoppling, men snart kommer det mer uppdateringar.

Trevlig sommar till alla!

kommentarer
  1. Per-Olov skriver:

    Hejsan, har sett att bygget gått framåt hela tiden. Listerna som ni satt in, var köpte ni dom? Har en aning om att jag sett sådana någonstans men kan inte komma på var. Sen har vi kommit på att vi ska sätta upp samma tyg som ni satt i taket, bara i sovrummet till en början sen får vi se. Har för mig att ni använde Biltemas spraykontaktlim först men dåligt resultat. Men nu funkar det ju tydligen. Använde ni spraylim även sen eller penslade ni på kontaktlim sendan? Är ju lättare att ta lärdom av andras misstag än att göra dom själv.
    Ha en bra sommar.
    Mvh Per-Olov

  2. Christopher skriver:

    Hej.
    Listerna har vi köpt på en byggfirma som heter materialmännen, men gå in på tillverkarens hemsida så finns det länkar till vilka som har deras produkter, adressen till hemsidan finns på en av bilderna i det inlägget.
    Ja, biltemas spraylim var värdelöst.
    Jag har använt en kombination av spraylim och vanligt lim nu och det verkar fungera riktigt bra. Spraylimmet är av Würths fabrikat som jag köpte genom förra jobbet och det har jag sprayat på tyget. I taket har jag penslat Cascos kontaktlim, dessa produkter verkar fungera bra ihop. Vill man ha riktigt bra spraylim så kan man köpa 3M lim från tex top n trim shop i Helsingborg som håller mycket hög kvalitet.

  3. Lars Elvroth skriver:

    Hej,

    Vart fick du tag på en ctek d250s dual? Jag håller på att bygga om elen i båten och har blivit mer & mer sugen på en sådan, men ctek påstår att de inte går att köpa ännu. Och efter semestern så kommer jag nog inte att ha några problem med elen… :o)

    -Lasse

  4. Christopher skriver:

    Hej Lasse.
    Jag har själv legat på Ctek om en sådan ända sen i vintras då jag fick nys om att den var på gång, mailade till dem väldigt ofta och tillslut hade jag turen att maila rätt person vid rätt tillfälle vilket gjorde att jag har fått förmånen att fälttesta en åt dem, då de inte hade någon ute i husvagn sen innan. Båt har de redan tester på vad jag vet så det är nog tyvärr bara att vänta tills den släpps.

Kommentera

