Medgångar och motgångar.

Postat: 02 juli 2010 av Marika ioma Lantz i Solifer 552 L -83

Hemma ett varv efter ett par trevliga dygn med vagnen. Ett antal mil rullade iväg oxå. Fick reda på att vår led-belysning som vi väntat länge på har legat på vårt lokala postkontor och väntat för att sedan ha blivit tillbakaskickat till Kina…..vi som inte ens fått en avi! Nåja, de är på väg hit igen….. Besiktigade gjorde jag håromdan oxå, fick en 2a på ojämn färdbroms på andra axeln. Får väl ta tag i det oxå kanske.

Medans vi stod kvar på Gunnarsö så bestämde jag mig för att byta ut högtalarna fram som lät ruskigt illa. Hade plockat med ett par gamla högtalare från en surroundanläggning som skulle dit istället.

Gamla Pioneer på hisnande 4W, dessutom spräckta.

Dessa Hitachi lådhögtalare ska dit istället. Delar på dem för att sätta varje del på var sin sida om panelen.

Gjorde en enkel mall för håltagning.

Sen var det bara att sätta en del på varje sida, skruva ihop och lyssna till det betydligt bättre ljudet.

Rätt intressant kan det vara att gå runt och kika på campingar oxå…..där kan finnas både smått….

….och betyyyydligt större……jag som klagar på min soppaförbrukning…

Efter att ha checkat ut från campingen styrde vi söderut för att hämta en solcell som vi ska ha dit på vagnen. En ”liten smidig” 170w panel fick det bli!

Denna panel ska ge lite över 10A när solen skiner ordentligt och tillsammans med batteribanken så ska vi nog inte bli strömlösa i sommar. 

Väl hemma så fick den gamla fula och sönderspruckna utebelysningen stryka på foten….

Satte dit en betydligt fräschare Sky-twin. Framöver blir det LED i den istället, dessutom ska det dit 2st till på utsidan.

Stötte dessutom på lite bekymmer när vi var ute. Vårt ”nya” kylskåp ville inte gå på gasol. Konstaterade att det var termostatvredet som hade gett upp. Kollade runt efter ett nytt men det fanns ingen som hade ett hemma och det var lite leveranstid på det tyvärr.

Som tur var hade jag inte fått ut det gamla skåpet på blocket än så jag beslöt mig för att montera över det vredet, nu var det ju inte alls likadant men det gick med lite mild övertalning och det funkar rätt bra, blir inte riktigt så kallt vid gasoldrift som vid 230V men jag antar att det har lite med att göra att det vredet jag bytte till kommer från ett hälften så stort skåp. Det får funka så här ett tag helt enkelt.

Sen är det ju det där med elen….blir ju ett rätt häftigt system så jag har tänkt göra det grundligt, drar 6mm2 kabel till alla batterier och gör en halvseriös central där allt kopplas ihop.

Kände mig inte helt nöjd med den första plattan jag gjorde utan gjorde en ny. D250S dual uppe till vänster med XS7000 under. En minus och en plus skena att koppla ihop på, en liten säkringscentral över dem där all ”gammal” el i vagnen ska gå igenom sen och till höger sitter strömshunten till Nasa-instrumentet. Ska snygga till kablaget vart efter det börjar bli färdigt. När jag håller på med sånt här så blir jag fan som barn på nytt, det är skitkul!!!

De 2 batterierna som sitter under soffan är nu inkopplade, har dock inte kopplat bort det gamla husvagnskablaget från dem än, det måste göras oxå.

Med dem på plats och shunten rätt inkopplad så kunde man nu börja se en laddningsström på instrumentet.

Dags att få upp solcellen då, har letat runt efter lämpliga alu-profiler att fästa den i men det har inte varit lätt. Tillslut fick jag faktiskt tag i en gammal stege som blev kanon om jag sågade lite i den. Då får jag dessutom en liten luftspalt under cellen vilket känns bra för jag har en känsla av den kommer bli lite ljummen. När jag lade ut skenorna på taket så konstaterade jag att det var dags att tvätta oxå…..

Fick bort allt skit där panelen ska vara iallafall, att taket ser flammigt ut beror på att färgen är så tunn så aluminiumet lyser igenom. Hela taket ser dessutom ut som att vagnen stått parkerad intill en golfbana eller nåt….småbucklor precis överallt, men visst, vagnen är ju trots allt 27 år gammal.

För att få en stabil montering mellan skenorna och cellen så borrar jag emellan och sätter sen mutternitar M6 i cellen så det blir både stabilt och enkelt att skruva det på plats sen. Det blir dessutom lätt att plocka bort cellen för vintern om man vill det.

Stadigt som tusan blev det med 4 bult på varje sida, kastade sen upp hela paketet på taket för att se hur det blev. Har valt att placera den så långt mot mitten på vagnen det bara går för viktens skull.

I morgon får det bli att försöka få fast allt på taket och koppla in cellen till elsystemet. Ska bli intressant att se hur det fungerar i praktiken.  Ska dela med mig av lite mätresultat och så oxå ifall någon mer är intresserad av det.

kommentarer
  1. Ser fram emot resultaten och utvärdering till hösten…

  2. Bosse skriver:

    Är spännande och intressant att följa allt du gör med husvagnen!
    Kanske lite extra det elektriska, nu med solpanel, batteri monitor, etc.
    Har själv satt in en NASA BM-1 i år, fast den stora varianten.
    Testat under några utflykter nu och är helnöjd med den!
    Hälsar
    / Bosse

  3. Christopher skriver:

    Tack! Jo det var den stora panelen jag hade tänkt köpa först men när jag såg den på riktigt så konstaterade jag just det att sen var stor, fick därför bli den lilla, tyvärr fanns den bara i vitt hos SeaSea men tillverkas tydligen i svart oxå.

  4. vispop skriver:

    Tack för kommentaren på min blogg. Bra solpaneler vi köpt va? Har lagt till din blogg hos mig och kommer att följa den med intresse.

  5. Christopher skriver:

    Jo jag hoppas att den ska funka bra, planen är att det ska vara inkopplad och färdig under dagen.

  6. Anonym skriver:

    Vart handlade du denna panel?
    Har du lust att lägga in en länk?

  7. Christopher skriver:

    Hej anonym.

    Har köpt panelen av en privatperson så det blir svårt att länka.

Kommentera

