Tänt var det här!

Postat: 06 juli 2010 av christopherlantz i Solifer 552 L -83

Det blir ju lite småpill allteftersom dagarna går. I morgon ska vi kroka på och ta en tur igen och för att det skulle funka så var vi tvugna att få ordning på kylen så den funkar som den ska på gasol. Vi har även fått ett efterlängtat paket från hong-kong med massa LED-lister. Solpanelen sitter där den ska och producerar el efter behov till oss. När det sken på som mest gick det utmärkt att driva kylen på kraften från solcellen enbart, inte illa.

Solpanelen är som sagt monterad klart, aluminiumprofilerna är fastsatta i vagnen och sen är cellen bultad i dom. Detta gör att jag smidigt ska kunna plocka bort cellen om jag vill använda den till något annat, alternativt för vinterförvaring eller så.

Givetvis är kablaget kontakterat ovan taket oxå, annars hade det ju blivit svårt att lyfta av panelen. Jag valde att borra mig genom taket ner i garderoben med kabeln. Kabeln drog jag i en robotslang som limmades och tätades ordentligt i taket och även i, mellan kablarna för att det skulle bli tätt. Jag lät även slangen sticka upp ett par centimeter över taket för att skydda ytterligare från inträngande vatten, och givetvis sitter den monterad under panelen.

Kylen har ju bråkat lite vid gasoldrift genom att inte ge ordentlig kyla. Pratat lite med elektrolux service om det men de hade inte så många mer idéer än mig. Rev iallafall loss kylen igen och ställde den så jag kunde kolla över allt ordentligt.

Öppnade för skojs skull upp hela värmepaketet för att veta hur det ser ut inuti, rätt simpel konstruktion, ett par hopsvetsade rör där värmen överförs antingen från elpatronerna eller gasbrännaren. Här håller jag även låg-spridaren framför för att se i vilken höjd den hänger inuti röret.

Höll på ett tag, gjorde rent och testade lite allt möjligt, bytte sen till brännaren från mitt gamla skåp som knappt är använt alls och det var det som verkade ge bäst resultat, jämfört med den som satt i så ser den ny ut, bara körd en sommar med gasol. Det som förvånar mig är att i dessa 2 kylskåp, det ena 55liter och det andra 103liter så sitter det exakt samma brännare och exakt samma munstycke.

Fick lite bättre resultat nu, men framförallt verkar detta skåp vara överkänsligt för lutning vid gasoldrift. Kan vara för att lågspridaren sitter så högt upp kanske? I det lilla skåpet är det samma lågspridare och samma distanspinne vilket gör att den hänger betydligt längre ner i värmepaketet. Har iallafall monterat allt igen och testkör över natten igen. Hur eller hur så måste jag ha en lösning tills i morgon.

Sen kom det ju som sagt paket från Hongkong. Det var lite LED-lister som vi ville ha som belysning i vagnen. Dessa lister är 120cm långa och har 120 dioder i varje list, ingjutet i silikon. Ger fantastiskt trevligt ljus. Har en likadan sen tidigare i sängdelen, där dock med lite blåare ton.

Här fick vi användning igen för de fina listerna vi hittade för ett tag sen. Vi dolde helt enkelt LED-listen bakom trälisten för att få ett mer indirekt ljus.

Valde att lägga ett par sådana här ovanpå skåpen över sittdelen och det blev inte dumt alls.

Satte sen 3 lister under skåpen och med totalt 600 dioder tända så blev det nästintill dagsljus inne! Här med liiiite smått provisorisk kabeldragning dock, var bara så nyfiken på att få se hur det blev upptänt. Ska framöver bygga ett par pwm-moduler till alla berlysning i vagnen så jag kan dimmra efter behov och dessutom spara ström.

 

Det var väl allt för denna gången……återkommer med mer framöver för arbetet lär väl aldrig ta slut när man bara får nya idéer hela tiden.

kommentarer
  1. Ellen skriver:

    *fniss* Diggar verkligen den provisoriska kabeldragningen! 😀

    Tycker vagnen börjar bli mer och mer genomtänkt, känns otroligt vettigt så som ni löst det nu!

    Heja! 😀

  2. Heléne skriver:

    Hejsan!
    Nu blev jag allt nyfiken på LED-listerna…det du gjorde med dem blev jätte snyggt!!! Var köpte du dem??? Tack för all inspiration! Mycket trevlig läsning och mycket foto gillar jag!
    Ha en härlig husvagnssommar =O)
    Mvh Heléne

  3. Christopher skriver:

    Hej Heléne.

    Diodlisterna är köpta på ebay. Finns i vissa svenska e-butiker oxå men oftast till minst 3-dubbla priset.
    Kan om du vill kolla exakt vem jag köpt dem av för han var riktigt bra och snabb på frakten.
    Kul att du gillar vårt projekt!

Kommentera

